Den første landingen

05.07.2012 /

Det var en begivenhetsrik dag. Daren Spence og hans gode venn og kollega, misjonspilot Gerhard Buettner, var ute og prøvde den nye flystripen.

Det var gått mange år siden misjonærene begynte å snakke med landsbyfolket om å ta et jordstykke og bruke det til flystripe. Det å finne et passende jordstykke er mye arbeid. Det innebærer mange lange turer på offroad motorsykkel. I dette tilfelle ble seks forskjellige landområder sjekket. Til slutt fant de det beste stykket mindre enn tre kilometer fra der misjonærene bodde, forteller Daren.

Det ble investert mye tid i planlegging og forberedelser, så da dagen for å prøve den nye flystripen endelig kom, var det virkelig et høydepunkt.

“Vi takket Gud for at denne flyturen ble en suksess og en stor oppmuntring,” sier Daren.

Den første landingen er svært viktig og man er alltid veldig spent.

“Etter et par overflygninger, gjorde vi oss klar for landing. I det vi berørte bakken, forsto vi at teamet og landsbyfolket hadde gjort en glimrende jobb med å jevne ut overflaten siden sist jeg var der. Utrolig stort at vi nå kan fly ut til denne landsbyen som er så vanskelig å komme fram til.”

Daren forteller at etter å ha hilst på alle, sjekket han og Gerhard installasjonene som markerte enden av flystripen, vindposen og noen andre markeringer i innflygningen til den nye flystripen.

“Så skulle vi ta noen ’take-offs’ og landinger,” fortsetter Daren. ”Dette er noe vi gjør for å lære hva som er den beste innflygningen mot flyplassen når vi skal lande, og også finne ut ved hvilket punkt over bakken vi skal gi full gass igjen og gå opp igjen om vi kommer inn for høyt eller har for stor hastighet. Det er mange ting vi må ta med i beregningen, og litt etter litt vil vi bli vant til å bruke denne nye flystripen. Testingen gjør at vi kan komme opp med forskjellige protokoller som kan gjøre flystripen trygg å bruke.”

Siden den første prøveturen gikk bra, kunne Daren flyge Tim Ullum og familien inn til landsbyen da de kom tilbake fra heimeoppholdet i USA. Han forteller videre: ”Jeg kan ikke forklare hvor godt det kjennes å kunne fly dem trygt tilbake til landsbyen der de har sin misjonstjeneste, på litt over en time.” Tim legger til at den samme turen uten fly, ville ha blitt svært lang og vanskelig for denne unge familien.

Daren er klar over at alle som ber og støtter for misjonens flyprogram, har en viktig del i bibeloversettelsesprosjektet som denne unge familien jobber med. Når de har lært språket, knyttet kontakter, gitt undervisning i å lese og skrive og oversatt materiell for å forberede presentasjon av evangeliet… ”Har hver enkelt av dere som ber for oss og støtter denne tjenesten, en direkte del i bibeloversettelse og undervisning av Guds Ord i denne landsbyen i tiden som kommer.”

Takk Gud for misjonsflytjenesten som Daren Spence, Gerhard Buettner og andre NTM piloter, jobber med. De har en viktig rolle i supporttjenesten og er en stor oppmuntring for misjonærene som bor og arbeider i områder som er vanskelige å nå fram til.  

Takk Gud for nye flystriper og dyktige flystripebyggere.

Be om at Gud må fortsette å bruke flyprogrammet til NTM, til å plante modne menigheter i avsidesliggende områder.

Be for mot og kraft og glede, – og mange trygge reisetimer.

Comments are closed.

n@w-nov11_Cover-105x160

envelope

Left Menu Icon