om

ETHNOS360

Visjonen vår

Motivert av Kristi kjærlighet og styrket av den Hellige Ånd eksisterer Global Partners for å støtte den lokale menighet ved å mobilisere, utstyre og koordinere misjonærer som kan bringe evangeliet til unådde folkegrupper, oversette Guds ord og etablere lokale menigheter som i sannhet bringer ære til Gud.

Vår globale familie

Å nå verdens minst nådde folkegrupper er en for stor oppgave for ett land eller en organisasjon. Vi er derfor en del av et nettverk som heter Global Partners som strekker seg over mer enn 35 land. I dette nettverket har vi forpliktet oss til å arbeide etter de samme verdiene, visjonen og Bibelsk lære. På denne måten står vi sammen med et sterkt og rikt globalt nettverk av nære samarbeidspartnere i arbeidet med å etablere levende menigheter i verdens minst nådde folkegrupper.

Vår arv

Siden dag én har Ethnos360 hatt som mål å nå mennesker som ikke har tilgang til evangeliet. Fra 1942 da arbeidet vårt ble grunnlagt ved navnet New Tribes Mission og frem til i dag har dette forblitt uendret.

Paul Fleming sammen med fem andre hadde ingen midler eller organisasjon bak seg når de i tillit til Gud etablerte NTM.

«Det virket som om Herren hadde ført oss inn i noe, og vi var overbevist om at det ikke var noe menneske som hadde startet New Tribes Mission. Herren gjorde det til virkelighet på tross av oss,» skrev Paul.

I tillit til Gud holder Ethnos360 frem i arbeidet, og vi ser at Gud blir herliggjort. I dag arbeider mer enn 3000 medarbeidere i hele verden. Vi har utdanningsinstitusjoner i mer enn 12 land der nye arbeidere blir utrustet til tjeneste blant de tusener av folkegrupper som enda ikke har hørt. 

Vi takker Gud for den rike arven vi har fått fra en liten gruppe mennesker som, i Paul Fleming sine ord, sa: «New Tribes Mission sin innsats skal settes inn … der ingen som vitner om Evangeliet har nådd frem.»

Kjerneverdier

Vi arbeider blant unådde folkegrupper:

Flere enn 6000 folkegrupper rundt om i verden har ingen menighet. Der er heller ikke noe arbeid for å plante en menighet. Dette er folkene Ethnos360 arbeider blant. 

Vi arbeider i språket og kulturen til lokalbefolkninge:

Språk- og kulturbarrierer har hindret disse folkene fra å høre evangeliet. Våre medarbeidere studerer språk og kultur for både å forstå og å bli forstått i den lokale konteksten. Dette gjør vi for å kunne presentere evangeliet på en klar og tydeling måte, og videre plante en lokalt forankret menighet.

Vi oversetter Bibelen:

For at troende skal kunne modnes i troen så må de kunne studere Guds ord. Oversettelse av Guds ord er helt grunnleggende, og det samme gjelder lese- og skriveopplæring. 

Vi presenterer grunnleggende Bibelundervisning:

Unådde folkegrupper har ingen forståelse av Bibelens Gud. Dette betyr at undervisningen må begynne på samme sted som Gud gjorde – ved begynnelsen. Kronologisk Bibelundervisning presenterer et fundament for å kunne forstå Guds karakter og hans frelsesplan.

Vi etablerer levende menigheter:

Evangelisering er bare begynnelsen. Ethnos360 sammen med nettverket i Global Partners er hengitt til å etablere levende menigheter. Dette vil si en menighet der disiplene blir til disippelgjørere, der det er et sterkt og lokalt lederskap i en menighet som statid når ut til nye.

Den lokale menighet

Vår visjon er å plante lokale og levende menigheter i alle folkegrupper. Men vi er også overbevist om at Gud har valgt å arbeide gjennom den lokale menighet. Dette er grunnen til at vi samarbeider med lokale menigheter for å tilby dem utdanning til tjeneste og hjelp til å sende sine egne medarbeidere ut for å nå verdens minst nådde folkegrupper.